fbpx
Strategiseen suunnitteluun ja tuotantoon keskittyvän markkinointitoimiston Kauas Creative Oy:n tarina sai alkunsa noin neljä vuotta sitten. Neljä markkinointialalla työskentelevää kaverusta päätti silloin yhdistää voimansa ja perustaa yrityksen. Kaikilla neljällä perustajajäsenellä oli omakohtaista kokemusta yksityisyrittäjänä toimimisesta. Kaksi heistä oli jo pitkään työskennellyt erityisesti videokuvauksen parissa, yksi valokuvauksen ja yhdellä oli verkkosivukehitykseen liittyvää erityisosaamista.
Olli Keskinen
Yksi Kauaksen perustajajäsenistä, Espoossa asuva Olli Keskinen, toi tiimiin erityisesti valokuvauksellista osaamista. ”Me olimme kaikki tehneet yrittäjinä itsenäisiä hommia. Ajattelimme, että haluamme isompiin tuotantoihin ja projekteihin käsiksi. Pikkuhiljaa aloimmekin suunnitella yhteisen yrityksen perustamista. Muutaman kuukauden suunnittelun jälkeen syntyi Kauas Creative Oy”, Olli Keskinen kertoo. Markkinointi- ja mainosalan toimijoita on erityisesti pääkaupunkiseudulla runsaasti. Kilpailu alalla on kovaa. Saadakseen asiakkaita pitää erottua muista. Kaverukset näkivät jokaisen erityisosaamisen yhdistämisen kaikkia osapuolia hyödyttävänä ratkaisuna. Aiemmin kukin heistä oli pystynyt tarjoamaan omaan erityisalaansa liittyviä palveluja asiakkailleen, esimerkiksi kuvaamaan videoita tai suunnittelemaan verkkosivuja. Nyt mahdollisuudet olivat suuremmat.

Kauaskantoisia ideoita asiakkaille

Kauas tarjoaa asiakkailleen monenlaisia markkinointiviestinnän sateenvarjon alle sijoittuvia palveluja. Nimensä mukaisesti Kauas pyrkii tuomaan kauaskantoisia ideoita lähelle ihmistä. Tällä hetkellä Kauaksen painopiste on erityisesti suomalaisten kansainvälistyvien yritysten markkinoinnissa. ”Me teemme muun muassa markkinoinnin suunnittelua ja tuotantoa, konseptointia, erilaisia graafisia palveluja ja taittoa”, Olli kertoo. Jokaisen asiakkaan kohdalla suunnittelu aloitetaan asiakkaan tarpeista käsin. Projektien sisältö vaihteleekin paljon asiakkaasta riippuen. Toisinaan asiakas tarvitsee esimerkiksi TV-mainoksen. Toisen asiakkaan kohdalla tarpeet voivat olla laajemmat. Tarvitaan esimerkiksi brändille uusi visuaalinen ilme tai suunnitelma tulevalle kampanjalle, sisältöä verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan. Kauaksen tavoitteena on luoda asiakkaille sisältöä, joka koskettaa, vaikuttaa ja ravistaa ja jolla asiakas pystyy erottumaan valtavan informaatiotulvan keskellä. Alkuperäisistä perustajajäsenistä kolme on edelleen mukana Kauaksessa osakkaana. Neljäskin perustajista on kuitenkin vahvasti mukana useissa projekteissa freelancerina. Olli vastaa tätä nykyä erityisesti Kauaksen hallinnollisista asioista, talousasioista, sekä asiakkuuksista. Neljän vuoden aikana Kauaksen työntekijöiden määrä on kaksinkertaistunut. Tällä hetkellä markkinointitoimisto työllistää kymmenkunta markkinointialan osaajaa. Yrityksen toimisto sijaitsee aivan Senaatintorin liepeillä Helsingin Kruununhaassa. Asiakkaita heillä on ympäri Suomea ja myös muutamassa maassa ulkomailla.
Kauas

Lähetystyö on jokaisen asia

Bisnestiimiin Olli tutustui appivanhempiensa kautta. ”Appivanhemmat ovat olleet aika paljon Bisnestiimin toiminnassa mukana. Sitä kautta toki olen kuullut siitä, mitä Bisnestiimi käytännössä tekee”, Olli kertoo. Mukaan Bisnestiimiin Kauas lähti uuden yrityksen ollessa alkutaipaleella noin kolme vuotta sitten. ”Koin, että Bisnestiimin arvot sopivat hyvin yhteen sekä omien että Kauaksen arvojen kanssa. Lähetystyötä voi ja saa tehdä monella eri tavalla. Miksei myös bisneksen”, Olli jatkaa. Ollin mielestä lähetystyö on jokaisen asia. Lähetystyötä voi  tehdä olipa sitten Suomessa tai toisella puolella maailmaa. ”Minä ajattelen, että sen pitäisi olla osa jokaisen ihmisen jokapäiväistä elämää. Siitä on käsitteenä tehty ehkä liian vaikeasti tavoiteltava. Että vain kehitysmaissa voi tehdä lähetystyötä. Minun mielestäni jokainen ihminen ansaitsee kuulla ilosanoman, olipa sitten missä tahansa”, Olli täsmentää. ”Se konsepti, miten tehdä lähetystyötä, on täynnä mahdollisuuksia. Ja niitä voisi vielä tehokkaammin nykyaikaisessa maailmassa hyödyntää. Esimerkiksi digitalisaation sekä median ja markkinoinnin kautta tehtävät asiat olisi tutkimisen arvoisia. Käytännön tapoja tehdä lähetystyötä on monia”, Olli jatkaa. Teksti ja kuvat: Anna Metsälä